September 26, 2024

Kultūros ministerija parengė pamoką apie legalaus turinio naudojimo svarbą

Pagal nelegalaus, autorių teisių turėtojų teises pažeidžiančio turinio vartojimą Lietuva užima 3 vietą tarp visų Europos Sąjungos (ES) šalių, rodo ES intelektinės nuosavybės tarnybos (ESINT) duomenys. Kultūros ministerija, siekdama keisti šią situaciją ir taip prisidėti prie autorių teisių užtikrinimo, visiems Lietuvos mokytojams parengė metodinę medžiagą pamokai „Kaip galiu legaliai naudoti turinį?“, kurios tikslas – keisti jaunimo nuostatas ir skatinti legalaus turinio vartojimą.

„Kurk Lietuvai“ komanda, dirbusi Kultūros ministerijoje, atliko tyrimą, kuris parodė, kad net 9 proc. Lietuvos jaunimo, rinkdamiesi vartoti turinį nelegaliai, nežinojo, kad taip pažeidžia autorių teises. Tai – jauni žmonės iki 30 metų amžiaus.

„Viena iš šio tyrimo rekomendacijų buvo – investuoti į jaunimo edukaciją, gilinti jų žinias apie tai, kodėl turinį reikia naudoti legaliai, kokia žalia daroma kūrėjams, jei nelegaliai žiūrime mėgstamus filmus, serialus ar klausomės muzikos. Supratome, kad to padaryti neįmanoma be mokytojų pagalbos. Todėl nusprendėme parengti įdomią ir įtraukią metodinę medžiagą darbui klasėje“, – sako kultūros viceministras Vygintas Gasparavičius.

Rugsėjo 26 d. Kultūros ministerijos sukurtoje „Facebook“ paskyroje „Legalija“ vyko tiesioginė pamokos apie legalaus turinio naudojimo svarbą transliacija. Ją tiesiogiai stebėti kviesti visi Lietuvos mokytojai ir mokiniai, taip pat ir kiti susidomėję gyventojai.

Lietuvos mokytojams pavyzdinės pamokos įrašas išsiųstas ir elektroniniu paštu. Pateikta ir kita būtina metodinė medžiaga: skaidrės, pamokos gairės, atsakymai į dažniausiai moksleivių užduodamus klausimus ir jau parengtas manifestas, kurį pamokai pasibaigus kviečiami pasirašyti visi jos dalyviai.

Pavyzdinė pamoka „Kaip galiu legaliai naudoti turinį?“ filmuota Vilniaus mokslo ir menų mokykloje „Taškius“. Ją vedė lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Dovilė Latvienė.

„Nors ir buvo ankstyvas rytas, mokiniai aktyviai įsitraukė į pamoką, noriai atsakinėjo į klausimus. Tiesa, įdomu buvo ne tik jiems. Daug naudingų dalykų apie autorių teises besiruošdama pamokai sužinojau ir pati. Pamokos medžiaga mokiniams – patraukli, nes jos metu rodomose skaidrėse jie gali išvysti ir net išgirsti savo mėgstamus atlikėjus, pavyzdžiui, grupę „Jauti“ ar Tomą Narkevičių, geriau žinomą kaip „Free Finga“. Herojai vaizdo įrašuose pasidalina savo mintimis apie tai, kodėl jiems svarbu, kad turinys būtų vartojamas legaliai. Taip pat galima išgirsti ir vieną kitą tikrą gyvenimišką istoriją, kai iš kūrėjų buvo pavogtas turinys“, – pasakoja mokytoja D. Latvienė.

Pamoka, kurioje reikia ne tik klausytis

Pamokos pradžioje 5–7 klasių moksleiviai, kuriems ir yra skirta ši pamoka, supažindinami su tokiomis sąvokomis kaip, pavyzdžiui, autorių teisės. Tai daroma kviečiant žaisti žaidimą „Galiu / Negaliu“. Mokinių klausiama, ar jie gali, pavyzdžiui, atsispausdinti istorijos ar lietuvių kalbos pamokoms reikalingas pratybas ir sutaupytus pinigus išleisti pramogoms, ar galima „Netflix“ prisijungimo duomenimis pasidalinti su draugu ir pan. Į šiuos klausimus jie turi pateikti atsakymą – galiu arba negaliu. Vėliau kartu su mokytojos pagalba leidžiamasi į diskusiją – kodėl.

Kuriant šią pamoką siekta, kad ji būtų interaktyvi, įdomi ir dėl to – įsimintina 5–7 klasių moksleiviams. Pamokos gairėse ir skaidrėse mokytojai kviečiami kartu su mokiniais žaisti paprastus, bet įtraukiančius žaidimus, pasiklausyti jaunimo mėgstamų atlikėjų istorijų ir netgi pasirašyti manifestą, skelbiantį, jog nuo šiol jį pasirašiusieji nebenaudos turinio nelegaliai.

Pamokoje „Kaip galiu naudoti turinį legaliai?“ mokiniai taip pat supažindinami, kaip atpažinti negalaus turinio interneto puslapius, kur kreiptis norint apsaugoti savo kūrybą.

„Tikimės, kad pamažu pakeisime įsisenėjusius mūsų visuomenės įpročius. Jaunimas vis dažniau renkasi naudoti turinį legaliai. Piratavimas darosi nebemadingas. Tuo labiau, kad šiandien, visai nei kaip prieš kokius dvidešimt metų, galima rinktis tarp daugybės legalų ir kokybišką turinį siūlančių skaitmeninių platformų. Nuo filmų, serialų iki muzikos, televizijos ar net knygų. Tereikia išsirinkti tai, ko labiausiai norisi, susimokėti dažniausiai minimalų mokestį ir taip ne tik paremti kūrėjus finansiškai, bet ir išreikšti jiems ir jų kūrybai pagarbą. Pastarosios jie tikrai nusipelnė“, – teigia V. Gasparavičius.

Pamokos „Kaip galiu naudoti turinį legaliai?“ įrašą galima peržiūrėti „Legalija“ „YouTube“ kanale ČIA, visą metodinę medžiagą galima rasti Nacionalinės švietimo agentūros svetainės www.emokykla.lt skiltyje „Metodinė medžiaga“ arba paspaudus ČIA.

2023 metais Kultūros ministerija įgyvendino komunikacijos kampaniją „Naudok legaliai“ ir sukūrė platformą „Legalija“, kuri vienija garsius Lietuvos kūrėjus ir jaunuosius žiūrovus, klausytojus bei skaitytojus. Platformos tikslas – keisti jaunimo nuostatas ir skatinti legalaus turinio vartojimą.